atas

Ahad, 3 Ogos 2014

gambar analisa tepat menunjukkan lokasi serpihan mh17

assalamualaikum, 

artikel ni ziza copy dari blog org lain

ini untuk bacaan ziza sendiri....sumber http://aksesmalaysia.com/?p=838
moga bermanfaat

Kemalangan Penerbangan Malaysia Airlines(MH17) menjadi perhatian luar biasa orang awam. Penyiasat kemalangan pesawat biasanya pantas ke tempat kejadian selepas kemalangan, dan kebiasaanya ia di kawal ketat untuk diakses oleh media dan lain-lain untuk mengelakkan gangguan runtuhan.


villagemap

Kerana Penerbangan 17 terhempas di dalam sektor kawasan zon perang dan serpihan jatuh di rumah-rumah berhampiran di mana pemisah pro-Rusia berjuang untuk kerajaan Ukraine – unit kawalan bangkai pesawat menjadi huru-hara, dan gambar-gambar pesawat biasanya dikeluarkan oleh pegawai-pegawai keselamatan penerbangan telah digantikan oleh beribu-ribu imej diedarkan di seluruh perkhidmatan wayar dan media sosial.
Pemetaan bangkai yang bertujuan untuk menggambarkan bagaimana Penerbangan 17 Mei telah menjunam dan cabaran bentuk geografi ketika menjalankan penyiasatan di zon perang


Screen Shot 2014-08-01 at 3.04.27 PM

1. Ekor Menegak
Ekor menegak jet dengan logo Malaysia Airlines terletak di hujung jalan dari bahagian fiuslaj belakang yang ia pernah dilampirkan.

1. Vertical Tail 

 2. Aft Fuselage dan Struktur Ekor Melintang
Salah satu bahagian yang paling utuh Penerbangan 17 adalah bahagian Aft Fuselage daripada Boeing 777. Bahagian belakang, yang melekat ke seluruh badan jet di belakang kabin penumpang, mendarat terbalik di sebelah jalan raya di Hrabove, yang tinggal di kawasan berhampiran tapak adalah daripada sambungan antara ekor mendatar jet, satu sayap di ekor. Salah satu ekor mendatar gentian karbon-komposit telah terputus dan dijumpai kira-kira 1,200 kaki di padang ragut.

2. Aft Fuselage and Horizontal Tail Structure
3. Struktur tengah
Satu-satunya bidang serpihan terbesar dan paling utama di sepanjang tepi jalan di Hrabove. Bahagian bawah sayap boleh dilihat dalam bangkai, boleh dikenal pasti oleh lubang akses yang digunakan oleh sektor pembuatan dan penyelenggaraan krew. Dalam serpihan runtuhan hangus adalah bahagian kedua-dua enjin Rolls-Royce jet dan struktur utama dipanggil kotak sayap pusat yang menghubungkan kedua-dua sayap ke fuselage dan juga yang gear pendaratan utama.

3. Center Structure
4. Bingkai Pintu Belakang
Di padang rumput Hrabove dimana lembu banyak berkeliaran bertaburan dengan kepingan Fuselage kulit jet ini. Sebahagian daripada sebelah kanan kabin penumpang belakang pada set terakhir pintu jet ini begitu remuk, dan pintu itu hilang. Permukaan dinding pesawat menunjukkan identiti Boeing 777, dengan pendaftaran Malaysia 9M-MRD.
4.Right Rear Door Frame

5. Sebelah Kiri hujung sayap
Bangkai hujung sayap kiri, dengan tanda-tanda kelihatan serpihan alami kerosakan cucuk, terputus dari seluruh sayap, di mana jatuh dan membakar lebih daripada satu setengah batu jauhnya.


5. Left Wingtip
6. Ekor Mendatar
Ekor mendatar gentian karbon-komposit mendarat beberapa kaki dari bangkai hujung sayap di sebuah kolam kecil. Sebahagiannya diliputi lumpur, ekor ditarik dari kolam berdekatan, menurut satu jurugambar.

6. Horizontal Tail
7. Bingkai Pintu Kargo
Pecahan-pecahan belakang Fuselage seperti ini terdapat di sekitar kargo belakang, serpihan bidang ini dijumapai setengah batu dari lokasi terbesar serpihan yang mengandungi bangkai hangus struktur pusat jet 
dan sayap.
7. Cargo Door Frame
8. Ruang Rehat Krew
Pada penerbangan jarak jauh seperti penerbangan yang menghubungkan Asia Tenggara ke Eropah, kru kabin menggunakan ruang rehat ini untuk berehat dan selebihnya bekerja di syif. Malaysia Airlines memasang ruang katil ini di tingkat bawah pesawat 777. Ruang rehat di bawah-lantai ini mendarat di loasi yang kira-kira 1,800 kaki dari tapak runtuhan utama dalam Hrabove.
8. Crew Rest BunksScreen Shot 2014-08-01 at 12.44.05 PM
9. Kokpit dan Lower Nose
Kokpit dan Lower Nose seksyen Boeing 777 itu mendarat di padang bunga matahari di Rozsypne, kira-kira 1.6 batu dari bahagian bawah kargo dan hampir empat batu dari Hrabove. Bangkai dek penerbangan, dan kawalan juruterbang telah bertaburan di kawasan berhampiran. Avionik komponen jet dan pendawaian dari elektronik di tingkat bawah telah dihancurkan ke dalam nose landing gear.
9. Cockpit and Lower Nose

Screen Shot 2014-08-01 at 3.49.24 PM 

10. Di hadapan tingkat bawah kargo
Di hadapan tingkat bawah kargo mendarat hampir lima batu dari lokasi serpihan utama dalam Hrabove pada sebelah jalan di bandar Petropavlivka. Penduduk tempatan mengumpul serpihan bersepahan di seluruh
kejiranan dan dihimpunkan dikawasan.
9. Cockpit and Lower Nose

11. Bahagian Atas Tempat duduk
Tanda-tanda perpecahan pra-kemalangan jet adalah bahagian atas tempat duduk yang mendarat di bandar Petropavlivka, hanya di bawah lima batu dari bahagian tengah jet. Dalam penerbangan skrin sistem hiburan penumpang adalah dilihat tergantung dari atas tempat duduk, penumpang yang biasa menggunakan penerbangan MAS biasanya tahu akan kegunaan skrin ini memaparkan langkah-langkah
keselamatan oleh krew melalui sebuah video khas.
11. Overhead Bins

12. Tingkap Dek di Kokpit
Merupakan tanda awal punca Penerbangan MH17 hadir di Petropavlivka, tersandar pada tiang konkrit di kawasan kejiranan kediaman kecil. Kepingan warna putih, merah dan biru aluminium dipintal terdiri struktur di bawah tingkap sebelah kapten dek penerbangan dan kelihatan dengan lubang yang menyerupai kerosakan serpihan.
 12. Flight Deck Window Cutout

13. Ruang Isian Barang
Ruang Isian Barang didapati telah dtersangkut di pokok di seberang dewan kampung Petropavlivka. “The Row 2″ tanda pada tong menunjukkan mereka datang dari kabin kelas perniagaan.
15. Overhead Bins
14 Pintu kanan ke 2
Bendera Jalur Gemilang menghiasi panel fiuslaj remuk. Struktur ini ditemui di taman kira-kira 0.4 batu jauhnya.
16. Right-Hand Door Two
























Tiada ulasan: